Belajar Tajwid 1

Bismillahirrahmanirrahim . . segala puji bagi Allah yang telah memberikan saya kesempatan kali ini untuk berbagi ilmu tajwid .Ilmu tajwid itu sendiri adalah ilmu dasar yang harus dimiliki seseorang untuk menyempurnakan bacaan Al Qur'an .
Sedangkan dalam ilmu qira'ah tajwid berarti mengeluarkan huruf dari tempatnya dengan memberikan sifat-sifat yang dimilikinya. Jadi ilmu tajwid adalah suatu ilmu yang mempelajari bagaimana cara membunyikan atau mengucapkan huruf-huruf yang terdapat dalam kitab suci al-Quran .


Untuk kali ini akan saya awali dengan mengenal bacaan :


Iqlab


Iqlab adalah apabila nun sukun atau tanwin bertemu dengan ba' maka bunyi ’n’ pada huruf nun itu diganti dengan bunyi ’m’ disertai dengung selama 2 sampai3 harakat, seolah-olah yang dibaca sebagai berikut:
من ب عد,/ Min ba'di dibaca "MIMM BA'DI"

Izhaar


Apabila nun sukun atau tanwin bertemu dengan salah satu huruf dibawah ini maka dibaca dengan jelas /terang .
- Hamzah (أ) contoh من أمن / زرف أمين = man amana
- Ha (ه) contoh من هاد /  = man hada
- Ain (ع) contoh من علم /  = man alama
- Ha (ح) contoh من حليم / = min khaliimm
- Gin (غ) contoh من غل / = man qhola
- Kho (خ) contoh من خير /  = min khoiirr

Sedangkan izhaar sendiri dibagi menjadi 2 :

a. Izhar Halqi( الإظهار الحلقي ).
Dari sudut bahasa: Menyatakan, menerangkan sesuatu. Dari sudut istilah Ilmu Tajwid: Mengeluarkan sebutan setiap huruf dari makhrajnya (tempat keluarnya) tanpa dengung. Ia dinamakan Halqi kerana enam hurufnya keluar dari kerongkong. Huruf-huruf tersebut ialah: Hamzah( أ ), Ha'( هـ ), 'Ain( ع ), Ha'( ح ), Ghain( غ )dan Kha'( خ ).
b. Izhar Mutlaq( الإظهار المطلق ).
Dari sudut bahasa: Menyatakan, menerangkan sesuatu. Dari sudut istilah Ilmu Tajwid: Mengeluarkan sebutan setiap huruf dari makhrajnya (tempat keluarnya) tanpa dengung. Ia dinamakan Mutlaq ialah kerana makhrajnya bukan dari tekak atau mulut. Izhar Mutlaq dibaca apabila huruf Ya' atau Wau terdapat selepas Nun Sukun di dalam satu kalimah. Ia terdapat pada empat tempat saja di dalam al-Quran iaitu: ( قنوان - صنوان - بنيان - الدنيا ).

Cukup sampai disini dulu ,nanti akan saya teruskan dalam tulisan selanjutnya .Sedikit demi sedikit lama-lama akan menjadi mengerti dan pintar



Posting Lebih Baru Posting Lama

Populer



Text Backlink Exchanges




Copyright 2011-2012 by Sebuah Nama Sebuah Cerita All Rights Reserved